Main Article Content
Abstrakti
Ndonëse qyteti i Korçës u zhvillua paralelisht me vendosjen e sundimit osman në gadishullin e Ballkanit, nuk mund të mendohet ky kultivim dhe shndërrimi si nyje zhvillimi që mori për gjithë zonën, nëse nuk do të ishte vokacioni shpirtëror dhe largpamësia e shoqërisë korçare. Qëllimi i këtij punimi është të paraqesë te lexuesi një pasqyrë sa më të qartë se si edukimi dhe fryma ortodokse e qytetit të Korçës ka luajtur një rol fundamental në urbanizimin e këtij qyteti.
Është me mjaft interes evidentimi, se si vektorizimi religjioz, në rastin e komunitetit të krishterë ortodoks, Mitropolia e Korçës ndikonte tek të gjitha sferat e shoqërisë, duke organizuar një ripërtëritje të tyre e duke emancipuar të gjitha segmentet e jetës. Kësisoj, përveç dimensionit fetar, Mitropolia shërbente edhe si një rregullator i aktiviteteve jo vetëm shpirtërore, por edhe ekonomike, krahas atyre kulturore. Produkti që u përfitua ishte pikërisht një qytet që rezononte një valencë humane, ekonomike dhe urbanistike tejet të avancuar për kohën, duke u kthyer në një simbol të sinergjisë mes komunitetit fetar e filantropisë.
Fjalëkyçet
Article Details
How to Cite
Share
References
- * Kumtesë e mbajtur në konferencën shkencore me temë: "Kërkimi shkencor dhe edukimi në perspektivën e studentëve dhe studiuesve të rinj. UT flet me zërin e studentëve", Tiranë, më 18-19 maj 2023.
- Andrea Llukani, Mitropolia e Korçës (Tiranë: 2020), 3.
- Eduart Caka, “Të dhëna mbi disa vakëfe kryesore të qytetit të Korçës gjatë periudhës osmane”, në Studime historike, nr. 1-2 (2017): 86-87.
- Emri i Kodikut është: Κώδιξ της Θεοςώστου και αγιότατης Μητροπόλεως Κορυτσάς και Σελασφόρου (Kódiks tis Theosóstou kai agiótatis Mitropóleos Koritsás kai Selasfórou / Kodiku i Mitropolisë së Perëndimbrojtur dhe fort të shenjtë të Korçës dhe Selasforit).
- Petraq Pepo, Kodiku i Korçës dhe i Selasforit. Materiale dokumentare për Shqipërinë Juglindore të shek. XVIII - fillimi i shek. XX, përgatiti për botim Aurel Plasari, Akademia e Studimeve Albanologjike, Qendra e Botimeve Enciklopedike (Tiranë: 2018), 11.
- Po aty, 303; Dhori Koti, Monografi për Vithkuqin dhe Naum Veqilharxhin (Elbasan: Sejko, 1998), 30.
- Joan Pelushi, “Kodiku i manastirit të Shën Prodhromit”, në Qytetërimi i Voskopojës dhe shekulli i Iluminizmit në Ballkan, Akademia e Shkencave e Shqipërisë (Tiranë: 2019), 355; Pëllumb Xhufi, Shekulli i Voskopojës 1669-1769, Akademia e Shkencave e Shqipërisë (Tiranë: Toena, 2010), 199, citon F. Pouqeville, Voyage dans la Grèce, vëll. II (Paris: 1821), 392-393; Stilian Adhami, Voskopoja (Tiranë: 8 nëntori, 1989), 172-173, citon “Biblotekat tona”, në Ylli, nr. 7 (1976), 92; po aty citon: P. Papahagi, Scriitori aromani (Bukuresht: 1909), 21; Papa Kristo Negovani, Prishja e Hormovës (Tiranë: Naim Frashëri, 1960), 103; Zija Shkodra, Esnafet shqiptare (shek. XV-XX), Akademia e Shkencave e Shqipërisë (Tiranë: 1973), 199.
- Pepo, Kodiku i Korçës dhe i Selasforit, 12.
- Po aty, 23.
- Po aty, 24.
- Po aty.
- Po aty, 25.
- * Quhej arka e përbashkët e kontribuesve dhe e besimtarëve, e pajisur edhe me një kanonizëm/statut; ajo përdorej për mbajtjen e institucioneve arsimore-kulturore, si dhe për ndihmën e vajzave të varfra në moshë martese.
- Dion Tushi, “Fizionomitë filantropike korçare dhe kontributi i tyre në krijimin e prototipave dhe karakterëve të denjë për t’u imituar”, gazeta Korça, nr. 177 (janar, 2011), 3.
- Pepo, Kodiku i Korçës dhe i Selasforit, 27.
- Po aty, 28, citon George Young, Corps du droit ottoman, vol II (Oxford: 1905-1907), 12, 13.
- Zija Shkodra, Qytetet Shqiptare të Rilindjes (Tiranë: 8 Nëntori, 1990), 115, citon Fjamuri i Arbërit, nr. 9, (Corigliano Calabro: 1884), 10.
- G. Basha, Historia e Korçës 520-vjeçare, citon N. Naçi, “Korça dhe katundet e qarkut”, viti 1923, 57, https://meganews.al/2021/11/03/historia-e-korces-520-vjecare/ (shikuar më 27.01.2022); shih edhe Arben Gjata, “Të dhëna dokumentare për mesjetën e qytetit të Korçës”, revista Tempulli, nr. 2 (2000), f. 46-52.
- * Filantropia, vjen nga fjala greke φιλανθρωπία, etimologjikisht kupton “αγάπη του ανθρώπου” (agápi tou anthrópou / dashuri për njeriun).
- Dion Tushi, Filantropët dhe bamirësit e mëdhenj të qytetit të Korçës, 10 qershor 2020, https://www.youtube.com/watch?v=s9qzetRx1ko. (Intervistë online te Radio Ngjallja).
- Forumi mbikëqyrës i institucioneve të Mitropolisë, përbëhej prej kryetarit që ishte mitropoliti, dhe prej 8 anëtarësh laikë. Për më shumë, shih statusin e këshillit: Pepo, Kodiku i Korçës dhe i Selasforit, 278-281.
- Tushi, “Fizionomitë filantropike korçare”, 3.
- Artan Hoxha, Një zhvillim historik mbi zhvillimin e filantropisë në Shqipëri (Tiranë: 2011), 12, citon AQSH, F. 97, V. 1928, D. 22, fl. 1.
- Pepo, Kodiku i Korçës dhe i Selasforit, dok. nr. 8, 88.
- Po aty, dok. nr. 45, 127.
- Po aty, dok. nr. 40.
- Po aty.
- Caka, “Të dhëna mbi disa vakëfe”, 87.
- Tushi, Filantropët dhe Bamirësit, 04:17. (Intervistë online)
- Pepo, Kodiku i Korçës dhe i Selasforit, dok. nr. 185, 292.
- * Fondacioni “Banka” së bashku me fondacionin “Sina”, ishin nga më të dalluarit. Krahas veprave mirëbërëse, bursave dhe filantropisë në qytetin e Korçës, në saje të aktivitetit të tyre ekonomik, bamirësitë e tyre shtriheshin edhe jashtë kufijve të shtetit osman, dhe më konkretisht në Athinë, Vjenë etj., duke influencuar edhe në zhvillimin e këtyre qyteteve falë bujarisë së tyre.
- Tushi, Filantropët dhe Bamirësit, 17:22. (Intervistë online)
- Po aty, 05:06.
- Nikollaq Zoi, Një faqe historie (Korçë: Kotti, 2000), 32.
- Po aty, 33.
- Tushi, Filantropët dhe Bamirësit, 06:20. (Intervistë online)
- * Kjo traditë vazhdon edhe sot në qytetin e Korçës.
- Pepo, Kodiku i Korçës dhe i Selasforit, dok. nr. 176, 282-283.
- Po aty, dok. nr. 178, 284.
- Tushi, “Fizionomitë filantropike korçare”, 3.
- Po aty.
- Po aty.
- Po aty.
References
* Kumtesë e mbajtur në konferencën shkencore me temë: "Kërkimi shkencor dhe edukimi në perspektivën e studentëve dhe studiuesve të rinj. UT flet me zërin e studentëve", Tiranë, më 18-19 maj 2023.
Andrea Llukani, Mitropolia e Korçës (Tiranë: 2020), 3.
Eduart Caka, “Të dhëna mbi disa vakëfe kryesore të qytetit të Korçës gjatë periudhës osmane”, në Studime historike, nr. 1-2 (2017): 86-87.
Emri i Kodikut është: Κώδιξ της Θεοςώστου και αγιότατης Μητροπόλεως Κορυτσάς και Σελασφόρου (Kódiks tis Theosóstou kai agiótatis Mitropóleos Koritsás kai Selasfórou / Kodiku i Mitropolisë së Perëndimbrojtur dhe fort të shenjtë të Korçës dhe Selasforit).
Petraq Pepo, Kodiku i Korçës dhe i Selasforit. Materiale dokumentare për Shqipërinë Juglindore të shek. XVIII - fillimi i shek. XX, përgatiti për botim Aurel Plasari, Akademia e Studimeve Albanologjike, Qendra e Botimeve Enciklopedike (Tiranë: 2018), 11.
Po aty, 303; Dhori Koti, Monografi për Vithkuqin dhe Naum Veqilharxhin (Elbasan: Sejko, 1998), 30.
Joan Pelushi, “Kodiku i manastirit të Shën Prodhromit”, në Qytetërimi i Voskopojës dhe shekulli i Iluminizmit në Ballkan, Akademia e Shkencave e Shqipërisë (Tiranë: 2019), 355; Pëllumb Xhufi, Shekulli i Voskopojës 1669-1769, Akademia e Shkencave e Shqipërisë (Tiranë: Toena, 2010), 199, citon F. Pouqeville, Voyage dans la Grèce, vëll. II (Paris: 1821), 392-393; Stilian Adhami, Voskopoja (Tiranë: 8 nëntori, 1989), 172-173, citon “Biblotekat tona”, në Ylli, nr. 7 (1976), 92; po aty citon: P. Papahagi, Scriitori aromani (Bukuresht: 1909), 21; Papa Kristo Negovani, Prishja e Hormovës (Tiranë: Naim Frashëri, 1960), 103; Zija Shkodra, Esnafet shqiptare (shek. XV-XX), Akademia e Shkencave e Shqipërisë (Tiranë: 1973), 199.
Pepo, Kodiku i Korçës dhe i Selasforit, 12.
Po aty, 23.
Po aty, 24.
Po aty.
Po aty, 25.
* Quhej arka e përbashkët e kontribuesve dhe e besimtarëve, e pajisur edhe me një kanonizëm/statut; ajo përdorej për mbajtjen e institucioneve arsimore-kulturore, si dhe për ndihmën e vajzave të varfra në moshë martese.
Dion Tushi, “Fizionomitë filantropike korçare dhe kontributi i tyre në krijimin e prototipave dhe karakterëve të denjë për t’u imituar”, gazeta Korça, nr. 177 (janar, 2011), 3.
Pepo, Kodiku i Korçës dhe i Selasforit, 27.
Po aty, 28, citon George Young, Corps du droit ottoman, vol II (Oxford: 1905-1907), 12, 13.
Zija Shkodra, Qytetet Shqiptare të Rilindjes (Tiranë: 8 Nëntori, 1990), 115, citon Fjamuri i Arbërit, nr. 9, (Corigliano Calabro: 1884), 10.
G. Basha, Historia e Korçës 520-vjeçare, citon N. Naçi, “Korça dhe katundet e qarkut”, viti 1923, 57, https://meganews.al/2021/11/03/historia-e-korces-520-vjecare/ (shikuar më 27.01.2022); shih edhe Arben Gjata, “Të dhëna dokumentare për mesjetën e qytetit të Korçës”, revista Tempulli, nr. 2 (2000), f. 46-52.
* Filantropia, vjen nga fjala greke φιλανθρωπία, etimologjikisht kupton “αγάπη του ανθρώπου” (agápi tou anthrópou / dashuri për njeriun).
Dion Tushi, Filantropët dhe bamirësit e mëdhenj të qytetit të Korçës, 10 qershor 2020, https://www.youtube.com/watch?v=s9qzetRx1ko. (Intervistë online te Radio Ngjallja).
Forumi mbikëqyrës i institucioneve të Mitropolisë, përbëhej prej kryetarit që ishte mitropoliti, dhe prej 8 anëtarësh laikë. Për më shumë, shih statusin e këshillit: Pepo, Kodiku i Korçës dhe i Selasforit, 278-281.
Tushi, “Fizionomitë filantropike korçare”, 3.
Artan Hoxha, Një zhvillim historik mbi zhvillimin e filantropisë në Shqipëri (Tiranë: 2011), 12, citon AQSH, F. 97, V. 1928, D. 22, fl. 1.
Pepo, Kodiku i Korçës dhe i Selasforit, dok. nr. 8, 88.
Po aty, dok. nr. 45, 127.
Po aty, dok. nr. 40.
Po aty.
Caka, “Të dhëna mbi disa vakëfe”, 87.
Tushi, Filantropët dhe Bamirësit, 04:17. (Intervistë online)
Pepo, Kodiku i Korçës dhe i Selasforit, dok. nr. 185, 292.
* Fondacioni “Banka” së bashku me fondacionin “Sina”, ishin nga më të dalluarit. Krahas veprave mirëbërëse, bursave dhe filantropisë në qytetin e Korçës, në saje të aktivitetit të tyre ekonomik, bamirësitë e tyre shtriheshin edhe jashtë kufijve të shtetit osman, dhe më konkretisht në Athinë, Vjenë etj., duke influencuar edhe në zhvillimin e këtyre qyteteve falë bujarisë së tyre.
Tushi, Filantropët dhe Bamirësit, 17:22. (Intervistë online)
Po aty, 05:06.
Nikollaq Zoi, Një faqe historie (Korçë: Kotti, 2000), 32.
Po aty, 33.
Tushi, Filantropët dhe Bamirësit, 06:20. (Intervistë online)
* Kjo traditë vazhdon edhe sot në qytetin e Korçës.
Pepo, Kodiku i Korçës dhe i Selasforit, dok. nr. 176, 282-283.
Po aty, dok. nr. 178, 284.
Tushi, “Fizionomitë filantropike korçare”, 3.
Po aty.
Po aty.
Po aty.
